Τετάρτη 24 Μαρτίου 2010

"Oι ομάδες ανήκουν στους οπαδούς τους"

Πρόσφατη έρευνα μεταξύ των οπαδών των αγγλικών ομάδων έδειξε ότι το 80% και πλέον των φίλων της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ και το 70% των φίλων της Λίβερπουλ πιστεύουν ότι οι σύλλογοι που υποστηρίζουν θα ήταν...




σε καλύτερη μοίρα αν είχαν την ιδιοκτησία και τη διαχείρισή τους οι ίδιοι.

Αποτέλεσμα διόλου περίεργο, αν κρίνουμε από τις αντιδράσεις της πλειοψηφίας των φιλάθλων στη Βρετανία απέναντι στους -ξένους κατά κανόνα- ιδιοκτήτες των ποδοσφαιρικών συλλόγων-εταιρειών, που έχουν μετατρέψει επικερδείς επιχειρήσεις σε υπερχρεωμένες.

Ειδικά για τις δύο ομάδες με τους περισσότερους τίτλους στην Αγγλία, το ιδιοκτησιακό καθεστώς αποτελεί αγκάθι εδώ και αρκετά χρόνια και έχει φτάσει πλέον στο σημείο να απειλεί το μέλλον τους. Μάλιστα, εκπρόσωποι των οπαδών τους είχαν συζητήσει το ενδεχόμενο κοινής διαμαρτυρίας στον πρόσφατο μεταξύ τους αγώνα, στο Ολντ Τράφορντ. Η πρόταση δεν καρποφόρησε τελικά για το φόβο ότι κάποιοι σκληροπυρηνικοί δε θα την έβλεπαν με καλό μάτι και θα έθεταν σε κίνδυνο την επιτυχία της. Οι οπαδοί πάντως μιλούν μεταξύ τους και έχουν εκφράσει δημοσίως τη συμπαράστασή τους οι μεν στους δε στο συγκεκριμένο ζήτημα.

Το Πνεύμα του Σάνκλι

Οι Αμερικανοί επιχειρηματίες Τζορτζ Τζιλέτ και Τζον Χικς, που αγόρασαν τη Λίβερπουλ το 2007, πρέπει να βρουν 110 εκατομμύρια ευρώ μέχρι το καλοκαίρι για να μειώσουν το χρέος των περίπου 265 εκατομμυρίων ευρώ που έχουν προς την τράπεζα RBS. Τους κυρίους Τζιλέτ και Χικς, οι οποίοι δεν έχουν πια καλές σχέσεις μεταξύ τους και κατά καιρούς αναζήτησαν άλλους επενδυτές για να αναλάβουν τη Λίβερπουλ, δεν είδε με καλό μάτι από την αρχή η πλειοψηφία των οπαδών της ομάδας. Είναι συχνές οι διαδηλώσεις στους δρόμους γύρω από το Άνφιλντ πριν από αγώνες. Πανό και μάσκες που τους χλευάζουν ή τους απειλούν κάνουν επίσης συχνά την εμφάνισή τους μέσα και έξω από το γήπεδο.

Μεταξύ των πρωταγωνιστών στην προσπάθεια απαλλαγής από το αμφιλεγόμενο δίδυμο είναι η ένωση φιλάθλων με την επωνυμία το Πνεύμα του Σάνκλι (προς τιμήν του θρυλικού προπονητή των κόκκινων). Ιδρύθηκε από 350 οπαδούς τον Ιανουάριο του 2008 και έχει ως άμεσο στόχο της να λυτρώσει τη Λίβερπουλ από τους καουμπόις, όπως τους αποκαλεί, που έχουν χρεώσει την ομάδα και ως απώτερο να περάσει η ιδιοκτησία του συλλόγου στα χέρια των οπαδών.

Οι Κόκκινοι Ιππότες

Ανάλογο στόχο έχουν και οι άσπονδοι εχθροί τους στο κοντινό Μάντσεστερ. Μετά τις πρόσφατες αποκαλύψεις ότι το χρέος της Γιουνάιτεντ πλησιάζει τα 800 εκατομμύρια ευρώ, η εκστρατεία των οπαδών της έχει πάρει ακόμη μεγαλύτερη ορμή και δημοσιότητα. Η υιοθέτηση των χρυσοπράσινων χρωμάτων της Νιούτον Χιθ, από την οποία προήλθε η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, ως συμβόλου της εκστρατείας έχει δώσει διαφορετικό -και εύκολα εντοπίσιμο- χρώμα στους αγώνες της ομάδας. Δεκάδες χιλιάδες είναι οι θεατές στο Ολντ Τράφορντ που διάλεξαν τα χρυσοπράσινα κασκόλ και σκουφιά για να διαμαρτυρηθούν εναντίον της οικογένειας Γκλέιζερ, επίσης από τις Ηνωμένες Πολιτείες, που αγόρασε το σύλλογο το 2005 με δάνεια τα οποία εξασφάλισε υποθηκεύοντας τα περιουσιακά του στοιχεία.

Εναντίον των κανόνων που επιτρέπουν σε επιχειρηματίες οι οποίοι δεν έχουν τα απαιτούμενα κονδύλια να δανείζονται χρεώνοντας το σύλλογο που αγοράζουν, τάσσονται τώρα, εκτός των φιλάθλων, παράγοντες του ποδοσφαίρου και του Σίτι του Λονδίνου.

Supporter power

Ο Ντέιβ Μπόιλ της οργάνωσης Supporters Direct, η οποία προωθεί την εξαγορά των συλλόγων από τους οπαδούς τους, εξέφρασε στο BBC την άποψη ότι «δεν έπρεπε να είχε επιτραπεί να αγοραστούν αυτοί οι σύλλογοι με χρηματοδοτούμενο χρέος, αλλά αν οι ποδοσφαιρικές αρχές δεν πάρουν μέτρα προστασίας των συλλόγων μας, θα αναγκαστούν να το κάνουν οι οπαδοί».

Στην περίπτωση της Γιουνάιτεντ, πέρα από τους απλούς οπαδούς, έχουν δραστηριοποιηθεί και μερικές δεκάδες εύπορων φίλων της, οι οποίοι οργανώθηκαν στο επιχειρηματικό κίνημα των Κόκκινων Ιπποτών. Η ιδέα ήταν του τραπεζίτη Κιθ Χάρις, ο οποίος υποστηρίζει ότι μπορεί να συγκεντρώσει ένα ποσό που θα ξεπερνά το ενάμιση δισεκατομμύριο ευρώ, ώστε να δελεάσει τους Γκλέιζερ να πουλήσουν το σύλλογο. Με τους Κόκκινους Ιππότες συντάσσονται και οι ανεξάρτητες οργανώσεις οπαδών της Γιουνάιτεντ, όπως η MUST (Manchester United Supporters Trust), η οποία βρίσκεται πίσω από τη χρυσοπράσινη εκστρατεία και έχει αυξήσει θεαματικά τα μέλη της τις τελευταίες εβδομάδες (ξεπερνούν πλέον τις 150.000). Οι Γκλέιζερ επιμένουν ότι δεν ενδιαφέρονται να πουλήσουν τη Γιουνάιτεντ, αν και πολλοί αναλυτές θεωρούν ότι απλώς περιμένουν να κατατεθούν χειροπιαστές προτάσεις και να διαπραγματευτούν όσο γίνεται πιο υψηλό τίμημα.

Επένδυση

Σύμφωνα με την έρευνα της YouGov για λογαριασμό των Συνεταιρισμών Ηνωμένου Βασιλείου, οι οπαδοί της Γιουνάιτεντ που ρωτήθηκαν, θα ήταν διατεθειμένοι να επενδύσουν κατά μέσο όρο 600 λίρες (περίπου 670 ευρώ) ο καθένας για να την αγοράσουν.

Πέρα από τα χρέη, οι Άγγλοι φίλαθλοι θέλουν να απαλλάξουν τις ομάδες και από τη νοοτροπία της εταιρείας που, κατά τη γνώμη τους, εκμεταλλεύεται το πάθος του κόσμου για την μπάλα και ξεζουμίζει τα μέλη της, ανεβάζοντας τις τιμές των εισιτηρίων διαρκείας και όλων των προϊόντων που σχετίζονται με το χρυσωρυχείο που λέγεται ποδόσφαιρο. «Μας βλέπουν ως ένα απύθμενο πηγάδι με χρυσάφι» ή «δε μας σέβονται», ακούς συνεχώς στα πηγαδάκια των γηπέδων.

«Οι οπαδοί αντιλαμβάνονται ότι η επιλογή είναι απλή: ή πληρώνεις για να ξεχρεώσει κάποιος άλλος και να του ανήκει ο σύλλογος ή τον αγοράζεις εσύ», συνοψίζει την τάση που επικρατεί σήμερα, ο Ντέιβ Μπόιλ.
(sport.gr)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου